Angelika

Ett eu val och miljontals av krossade drömmar
Vart ska jag börja med besvikelsen av resulatet från EU valet som jag vaknade upp till fredags. 52% på brexit och flera mijloners människors drömmar om att få uppleva London och övriga Storbritannien som sitt hem kan nu vara krossade.
 
Vet inte om det gör mig mest besviken att veta att möjligheten för mig att i framtiden kunna flytta tillbaka till detta land har minskats drastiskt är vad jag är mest besviken över eller om det är att 52% av människorna i detta land har lagt sin röst på leave med största motivering av hur de stör sig på invandringen.
 
Utan tvekan har stämningen förändrats, du känner dig inte alls lika välkommen längre. Redan dagen efter läste jag på ett flertal ställen om eu immigraneter som fått ord som, åk hem, har inte jag röstat ut dig? slängda efter sig. Som att det nu helt plötsligt skulle var okej att göra sådana uttalanden? De övriga britterna upplever jag dock känner precis som oss, de skäms för att något sånt här har kunnat inträffa.
 
De andra stackars människorna som lagt sin röst på att lämna har blivit total lurade. Leave sidans största kampanj har varit hur de ska ta £350 miljoner av det UK betalar till EU i veckan och ge till sjukvården i landet, redan på fredagsmorgonen visade det sig hur detta är ren bullshit, det har de aldrig lovat? Nej det har bara stått på bussar och reklam som delats ut. 
 
Man kan klart och tydligt se att det är de över 50+ som har påverkat störst att resultatet blev som de blev, alltså de som har minst tid kvar. 64% av de mellan 18-24 som deltagit i röstningen har röstat remain. Det är deras framtid som är på spel.
 
Jag vet hur jag kände det i fredags och hur jag känner än idag,. Då har jag mist möjligheten till att fritt få resa, studera och bosätta mig i ETT land. Jag kan inte föreställa mig hur de brittiska ungdomarna då känner som har mist 27 länder.
 
Det gör mig dock så otroligt förbannad när jag läser att det mest googlade i hela landet på fredagen är, vad innebär det egentligen att gå ur EU? De har alltså inte ens vetat vad de röstat på, en del menar att de röstade endast leave för att de var helt säkra på att remain skulle vinna och ville då visa sitt missnöje med en del av de saker de tycker är fel med EU. What?
 
Hur framtiden utspelar sig återstår och se, kommer de lyckas förhandla sig till bra avtal med EU? Kommer det ens sluta med att de lämnar?
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress