SPARKELINA IN DUBLIN I

I tisdagsmorse for jag och Evelina till Dublin. Vi flög från Gatwick och det tog bara 50 minuter att flyga över till Irland. Vi landade vid 10 tiden och tog bussen in till stan. Lite smått förvirrade över euro mynten man var tvungen att betala bussen med. Vi lämnade väskorna och fixade oss lite på airbnb´t vi hade bokat rum på. Kan absolut rekomendera andra som vill resa iväg på en weekend lite billigt att hyra ett rum via airbnb!

Vi bodde ca 15 minuters promenad in till centrum,men Dublin är ju väldigt litet jämfört med tex. London så kan inte riktigt säga om det var nära i deras avstånd men för oss var det perfekt. Lunchade gjorde vi på en liten pub. Innan vi gick mot Guinness Storehouse som vi hade bokat biljetter till på eftermiddagen han vi med en sväng på penny´s aka primark.

Resten av dagen spenderade vi på Guinness. Fabriken i Dublin är den ända Guinness fabriken i världen och de producerar ca. 14,3 miljoner pints öl per 3 dagar. Sjukt mycket med andra ord. Man fick se allt från ingredienserna, gamal reklam, maskinerna och dess utveckling till hur flaskorna och burkarna förändrats genom åren. Jag tyckte absolut det var värt ett besök, mest intressant enligt mig var när vi fick lära oss hur man ska dricka ölen för bästa upplevelsen. Till och med jag som inte gillar öl fick i mig den lilla pinten.

Sist kom man upp på toppen av huset där man kunde se hela Dublin ut genom glasrutorna. I norr såg man bergen och öst såg man havet, himla fint!

En del av Sverige i London

Nu har jag fått semester!! Det startade jag igår med att åka till Bromley för att köpa lite små grejer inför Dublin nästa vecka. På kvällen skulle jag nämligen möta upp med Evelina och hennes pappa´s familj som är här på besök. Det var roligt att få träffa dem men tyvärr hade hennes lillasyster däckat på tåget dit så får träffa henne en annan gång. Vi åt middag på ask italian och sen så hängde jag med EP hem och sov där tills idag.

Evelina överraskade mig med hönökaka som hennes pappa hade köpt med från Sverige! Jag hade pratat om att jag skulle göra en smörgåstårta för att fira semestern när familjen åkte och att jag letar efter just hönökaka. Blev så glad! Idag när jag lämnade Bromley tog jag tramen från beckenham till IKEA för att köpa kalles till fyllningen. Hittade också kräftor så när vi kommer hem från Irland blir det kräftskiva!

Kanske inte den vackraste smörgåstårtan men god blev den!

Heldag med mina kiddos

Igår jobbad jag full dag, vi hade planerat att gå till simhallen men då E hade ont i sitt öga bestämde vi oss för att skippa det. Vi gick ner en sväng till sainsburys och handlade på förmiddagen. Spelade monopol och gjorde tosties till lunch. Bakade blåbärsmuffins med cream cheese frosting och sprang runt lite i vattenspridaren. På eftermiddagen tittade vi på brave, har aldrig sett den innan men den var riktigt bra.

SOMMARLOV

Idag har jag en sista gång lämnat mina kidos i skolan och gått ner för backen för att hämta dem igen. Då det var sista dagen slutade de redan klockan två. När jag hämtade dem hade jag lovat att vi skulle gå och äta den obligatoriska sommarlovsglassen. När vi stod i kön till glassen sprutade svetten om oss alla tre. Vi har haft 32 grader nu två dagar i rad. Helt sjukt varmt.

När glassen var uppäten gick vi hem för att byta om, sen gick vi till the paddling pool där alla ungarnas klasskompisar var. Det är tydligen en tradition att man går dit och leker efter avslutningen. Jag satt där i skuggan och tittade på medans ungarna plaskade runt någon timme.

Nu är det bara en dag kvar tills jag får semester. Om en vecka befinner sig jag och EP i Dublin!! Tiden springer verkligen iväg, efter semestern är det bara en månad kvar av sommarlovsjobb innan jag flyttar tillbaka till Sverige!

Wireless Festival

Ett väldigt försenat inlägg om förförra söndagen. Vi vaknade efter några timmars sömn sen vi kommit hem från Electric Daisy Carnival dagen innan. Jag och EP hade tänkt försöka få tag på någon som sålde andrahands biljetter till Wireless festival då Kygo headlinade.

När vi kom fram till Finsbury Park insåg vi att vi nog lika gärna kunde ställa oss i den lååånga kön och köpa orginalbiljetter. Tror vi köade i nästan 2 timmar och tyvärr innebar det att vi missade Thomas Jack som vi båda velat se ett tag. När vi kom in stallde vi oss direkt framför stora scenen. Såg lite av Jess Glynne, Garrix för andra gången den helgen och sen min Kyrre.

Då jag är lat tänker jag citera Evelina "En sluts kan jag dra efter två dagar av helt olika festivaler. Jag står hellre i ett publikhav av 18 + där folk käkar piller åt höger och vänster än ett folkhav av små fjortisar som tror de är något. EDC va ju 18+ och människor har faktiskt mycket mer respekt för varandra och alla var verkligen där för musiken. Människor (som även vi) gick verkligen in för de och hade flaggor, roliga outfits osv. Medans Wireless som va 14+ saknade respekt, folk va mer där för att supa och bråka den för musiken, folk trodde nog dessutom att de var i Kalifornien på Coachella, vilka muppar."

Enormt besviken på Wireless, kommer nog undvika festivaler där det inte är 18+ i framtiden. Men jag fick se Kyrre igen och det var lika bra som vanligt, så det var värt det. En av de bästa helgerna någonsin!